mammamuwlin.blogg.se

En blogg som kommer att handla om mitt liv som småbarnsförälder, fru och allt vad det kan innebära. Tanken är att det kommer att bli en del inlägg om mat och bakning och annat som jag kommer att tänka på med. Ni kommer att märka att aktiviteten går upp och ner ganska mycket här då jag kan ha långa perioder där jag knappt ser åt datorn, men jag gör så gott jag kan.

Pumpapaj

Publicerad 2013-10-30 11:36:00 i Vardag,

Det är andra året jag gör den här goda pumpapajen. Jag gillar att den har en smak a kanel och ingefära, det gör den sådär lagom höstig nu vid halloween/ all helgona.

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
2 msk strösocker
125 gram smör
1 äggula
 
Fyllning:
5 dl grovhackat pumpakött (jag använde mig av butternut-pumpa)
2 ägg
2 dl socker
1 tsk kanel
1 tsk ingefära
1 krm salt
2 msk vetemjöl
2 dl vispgrädde
 
Nyp ihop smör, mjöl och socker till en grynig massa. Tillsätt äggulan och arbeta ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform, ca 24 cm i diameter (min form var närmre 20 cm och det fungerade lika bra) och låt vila i kylskåpet i 30 minuter.
 
Sätt ugnen på 200 grader.
Koka pumpaköttet i lätt saltat vatten i 5-10 minuter (till köttet är mjukt). Häll av vattnet och låt det rinna av ordentligt så att du inte får med något onödigt vatten.
Mixa pumpaköttet till en pure och låt svalna av en liten stund.
Tillsätt ett ägg i taget och blanda väl efter varje ägg. Blanda sedan i resterande ingredienser, jag tyckte att det var fördelaktigt att använda en handvisp för att undvika klumpar.
Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 40-50 minuter.
 
Låt pajen kallna innan den serveras och sikta över lite florsocker innan serveringen. Ät ihop med en klick lättvispad grädde.
 
Vad passar bättre på en pumpapaj än ett pumpa-ansikte?
Nom nom! Så gott med lite grädde till!

Kommentarer

Postat av: Amanda

Publicerad 2013-10-31 17:01:39

Den ser riktigt smarrig ut! Tycker du är himla duktig på att baka! Ska göra den sega chokladrulltårtan så småningom. Den såg för himla god ut alltså. Kanske blir till ju så kan jag sno lite ingredienser från mamma ;)
Hur är det annars? Är du fortfarande mammaledig?
Kram

Svar: Tack! Det tycker jag allt att du ska! Du kan ju alltid smaksätta den med pepparkaka/ saffran istället för choklad, och kanske ha i lite lingon i fyllningen eller något :P då borde den ju bli lite juligare :)
Hehe ja, det är bra att kunna smyga i mammas skafferi ibland ;)
Nu har jag börjat jobba igen och Bus är på dagis. Det går hur bra som helst! Hur är det själv? Går det bra att plugga?
Kramar till dig och hoppas vi ses snart igen!
Muwlin

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Muwlin

Jag är en tjej på 25 år, gift med världens underbaraste man och mamma till världens finaste lilla dotter. Jag har nyligen återfått min passion för mat och framförallt bakning så det kan bli mycket gott gjort här hemma.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela