mammamuwlin.blogg.se

En blogg som kommer att handla om mitt liv som småbarnsförälder, fru och allt vad det kan innebära. Tanken är att det kommer att bli en del inlägg om mat och bakning och annat som jag kommer att tänka på med. Ni kommer att märka att aktiviteten går upp och ner ganska mycket här då jag kan ha långa perioder där jag knappt ser åt datorn, men jag gör så gott jag kan.

Seg chokladrulle

Publicerad 2013-10-18 16:03:13 i Vardag,

En gång i tiden för sisådär åtta år sedan (jösses!) var jag i England och hade praktik. Där bjöds jag på något så otroligt gott av ägarna till ridskolan där jag arbetade och nu försöker jag efterlikna den där underbara kakan/ bakelsen.
Det här blev ett misslyckat, men ändå lyckat, försök att få fram kakan som var så otroligt god. Misslyckad på så vis att den vart alldeles för seg men lyckad på så vis att den blev så himla god ändå!
Därav namnet Seg chokladrulle, det är en seg rulle!
 
Ni ska iallafall få ta del av den här goda, sega skapelse och så ska jag försöka få till ett resultat som liknar det i mina drömmar - och när jag lyckas får ni givetvis det receptet också!!
 
Den sega, goda, men inte allt för vackra, chokladrullen.
 
Sega chokladrutor:
100 g smör
2 ägg
3 dl strösocker
1½ dl vetemjöl
4 msk kakao
1½ tsk vaniljpulver
2 tsk bakpulver
 
Klä in en bakform (20x25 cm) med bakplåtspapper. Smält smöret på svag värme. Vispa socker och ägg vitt och poröst och rör sedan ner det smälta smöret. Blanda ihop mjöl, kakao, vaniljsocker och bakpulver noga i en bunke och sikta sedan ner det i äggsmeten. Rör ihop allt till en jämn och fin smet och häll sedan ner smeten i formen, jämna ut allt så det blir ett jämt lager.
Grädda 30-35 minuter i 150 grader, längst ner i ugnen.
 
Vaniljsmörkräm:
150 g smör
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 äggula
 
Låt gärna smöret bli rumsvarmt innan du använder det, annars kan det underlätta om du tar hjlp av en elvisp och vispar smöret lite så att det blir lite mjukare. Tillsätt de andra ingredienserna till smöret och vispa till en len kräm.
Lägg kakan "upp och ner" på ett annat bakplåtspapper och bred sedan ut smörkrämen på botten.
Det är lite knepigt att rulla ihop den här rullen, men ta lite i taget och var försiktig.
Ställ den klara kakan i kylen så blir det lättare att skära den. Ska den serveras snart så underlättar det nog att ställa in den i frysen en liten stund så att smörkrämen stelnar till lite och inte bara är mjuk och glider undan.
 
Tips!
Det kommer bli lite kanter på kakan, jämna till dem så att de är i jämnhöjd med resten av kakan så blir det lättare att rulla.
 
Kakan efter att jag jämnat till kanterna.
 
 Nyrullad och lite sprucken på ytan.
 
 Här har den stått i kylen i ett dygn och som ni ser är den då lätt att skära upp fint, även om det krävs en vass kniv att komma igenom det sär sega.
 
Jag hoppas att ni vågar er på ett försök, den blev som sagt himla god!

Kommentarer

Postat av: Katten Jones

Publicerad 2014-01-02 12:11:25

Måste testa vid tillfälle! Ser galet gott ut :)

Och gift sig och grejer har du också! Grattis!

Svar: Gör det, den gick åt rykande fort här hemma! ;)
Hehe ja, det blev visst så :P Tack så mycket!
God fortsättning till dig och maken! :)
Muwlin

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Muwlin

Jag är en tjej på 25 år, gift med världens underbaraste man och mamma till världens finaste lilla dotter. Jag har nyligen återfått min passion för mat och framförallt bakning så det kan bli mycket gott gjort här hemma.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela